Wil je samen met je partner een unieke trouwerij, kies dan een voor een Festiloft. De naam verklapt het al, met dit thema bouw je de bruiloft om tot echt festival. 

Het mooie van een Festiloft is dat je alles kan samenstellen naar jullie voorkeuren. Je kiest zelf de locatie, de tenten, camping, decoratie, artiesten etc. Maar onderschat dan ook niet het werk dat je ermee gaat hebben. Wij adviseren dan ook om een aantal mensen in je omgeving erbij te betrekken “de festiloft organisatoren“. Natuurlijk kan je het ook uit handen geven, kies dan een ervaren wedding-/eventplanner. 

Festiloften worden gehouden in een ongedwongen sfeer. Je kan de gasten zelfs melden dat ze semi chique komen, zo zie je online wel eens foto’s verschijnen van korte broeken, bretels en andere leuke zomerse festivaloutfits. 

Bij een Festiloft kies je helemaal zelf welke (groeps)activiteiten er komen en wat voor catering geserveerd wordt. Wat tegenwoordig uiteraard niet meer te missen is op een festival zijn foodtrucks. Deze rijdende en vaak unieke keukens zijn ideaal voor op het festivalterrein. Ze hebben weinig ruimte nodig en brengen vaak een leuke sfeer met zich mee.

Livemuziek op je festival

Kies je voor een openlucht optreden, dan is het altijd een risico met de weersomstandigheden. Wij adviseren een leuke overkapping of een compleet gesloten feesttent. Vervolgens kan je kiezen wat je gaat doen, zet je zelf een leuke mix op, boek je een DJ of een complete band.  

Je kan ook kiezen voor een Silent disco activiteit op jullie huwelijksfeest. Bij een silent disco worden de speakers ingeruild voor koptelefoons. Zo kan je iedereen voorzien van een eigen hoofdtelefoon en ze misschien zelfs laten kiezen tussen drie verschillende muziekstijlen. Denk aan één kanaal met pop muziek, één met 80/90’s en het laatste kanaal met techno muziek. 

Doordat je koptelefoons gebruikt i.p.v. speakers heb je minder geluidsoverlast, althans, als iedereen maar hard genoeg meezingt is er geen verschil in decibels 😉 
Je kan het overigens ook combineren: live muziek op een podium en Silent disco in een ruimte ernaast. Je hebt dan een soort “secret silent disco area” gemaakt, met bijvoorbeeld maar 20 hoofdtelefoons.  


De locatie is een heel belangrijk punt bij een bruiloft festival. Denk aan een goede akoestiek op een open plek, omwonende (geluidsoverlast), parkeergelegenheden, overnachting voor je leukste gasten en hoe is de locatie bij slecht weer. Moet je veel vloeren regelen bij regen of kan je de gasten netjes en vrijwel droog ontvangen bij de overkapping/feesttent. 

Wil je een unieke feestlocatie op jullie festiloft, dan hebben wij een leuk assortiment tenten voor jullie. Zo verhuren wij een grijze opblaasbare kerk, leuk om de ceremonie in te organiseren (BABS op locatie). Wil je het nog iets fouter dan hebben we dezelfde feestent ook in de kleur roze. Heb je als thema boeren bruiloft dan hebben we daar ook een leuke overkapping voor, namelijk een opblaasbaar varken. 

Nog een paar tips bij het geven van een Festiloft

Geef je gasten een leuk huwelijksbedankje 

Geef aan het einde van de geweldige trouwerij iedereen een leuke herinnering, een huwelijksbedankje. Denk aan je een flesje katerwater, een leuke bloem of geef je bruiloftsgasten een ‘echt’ leuk en en nuttig cadeau. Bestel voor iedereen een leuk product met naam. Bij Naamkado kan je leuke producten bestellen die worden gegraveerd met naam of leuke korte boodschap. Leg bij het verlaten van het festivalterrein een tafel vol met de gepersonaliseerde cadeautjes. Geef iedereen een sleutelhanger met naam en op de achterzijde de tekst “We vonden het top, liefs Suzanne en Wessel”. 

  

Je kan je getuigen ook een leuk geschenk geven. Je drinkt dan samen met je ‘best man/woman’ een slok uit een heupfles. Vervolgens mag de getuigen de heupfles met eigen tekst houden. Bijvoorbeeld: naam van de getuigen + de huwelijksdatum. Bekijk de RVC heupfles of de zakflacon met PU leer

 

Doe inspiratie op via Pinterest

Pinterest is een uitstekend platform om inspiratie op te doen voor je bruiloft. Zoek op woorden als: Wedding festival, decoratie bruiloft, trouwerij attributen etc. Hieronder hebben we een bord gemaakt met inspiratie. Je kan bijvoorbeeld voorbeelden zien voor een wegwijzer, programmaboekje/poster en andere leuke decoratie tips.

Geen grote bruidstaart maar meerdere taarten

Kies niet voor de standaard bruidstaart maar ga eens voor een taartenbuffet, de meeste banketbakkers weten wel raad met welke taarten er geschikt zijn voor een bruiloft. Je kan er ook voor kiezen om familieleden te vragen taarten te maken voor het feest.

Kies voor een hippie/flower power thema

Heb je je festival een speciaal thema gegeven zoals hippie, bohemian en flower power. De vrouwen (of mannen) kunnen leuke bloemen in de haren doen, schoenen verboden op de dansvloer, hooibalen als banken en houten vaten als statafels. Wij verhuren ook een compleet donkere feesttent van 20 bij 10m groot. Voor de entree van deze tent kunnen we een opblaasbare hippie wand plaatsen. 

Hippie en flower power thema

Huur een photobooth 

Je kan bij bedrijven als Fotohokje.nl een fotohokje huren die compleet is ingesteld op de wensen van het bruidspaar. Het leuke is dat de foto’s twee keer worden uitgeprint, de ene voor degene die op de foto staat, en de andere voor jullie zelf. Ze geven na het feest een USB-stick mee, mocht je het fijn vinden om de foto’s ook digitaal tot je beschikking te hebben. Regel zelf nog wat leuke verkleedspullen en leuke voorwerpen en je hebt gegarandeerd hilarische herrineringen aan het feest.

Geef een anti kater pakket mee aan alle gasten

De dag na de bruiloft wakker worden met een kater, wie herkent het niet. Geef daarom de gasten als bedankje een anti kater pakket mee. Het pakket kan bijvoorbeeld bestaan uit:

  • flesje water

  • paracetamol

  • SMINT voor de adem

  • Zelfgemaakte koekjes

  • Jam, voor in de ochtend

Wil je dit pakket geven als bedankje? Geef dan ook een leuk naamproduct. Iets wat ze zeker bewaren.

Plaats vuurkorven voor de sfeer

Wanneer het donker wordt en je buiten je Festiloft geeft stuit je op één ding, licht. Maak het gezelliger, geef de gasten letterlijk wat warmte en zorg tegelijkertijd voor iets sfeerverhogend. Dit kan je doen door middel van vuurkorven, dit kunnen normale vuurkorven zijn maar ook Zweedse vuurblokken.

Vraag voldoende personen ter assistentie

Last but not least, zorg dat je voldoende personen / vrijwilligers hebt die willen helpen bij de op- en afbouw. Maar vergeet ook niet te weinig handen te hebben tijdens jullie privé festival. Je wil natuurlijk niet als bruidspaar tijdens het feest zelf het wc papier vervangen of bezig zijn met de catering, huur mensen in of vraag bekenden om dit voor je te doen. 

VEEL PLEZIER MET HET ORGANISEREN VAN JULLIE EIGEN FESTIVAL 

Sitemap | 253 stemmen | Score 9.3 van de 10 | Recente beoordeling:  ⋆⋆⋆⋆ Sam | Bedankt, we hebben extreem genoten van het feest. |  Prijs Silent disco proefpakket €6,75 Drenthe | Flevoland | Friesland | Gelderland | Groningen | Limburg | Noord-Brabant | Noord-Holland | Overijssel | Utrecht | Zeeland | Zuid-Holland